Tixa // Ady Endre Vs Cseh Tamás - Balaton ''Ady'' Lemez Bemutató Koncert

Siemens Szárítógép Akció
Saturday, 1 June 2024

Hogy ezt nem csak mi gondoljuk így, azt jól mutatja, hogy májusban a francia streamingszolgáltató Deezer Young Guns című tehetségkutatóját 182 ország zenekarai közül a budapesti vintage-rock banda nyerte. A négyes novemberben jelenteti meg a debütalbumát, melyet november 7-én az A38 Hajón mutat be, a brit Disraeli Gears társaságában. Lemezbemutató – Az A38 Hajó blogja. Ennek apropóján egy exkluzív premier keretében bemutatjuk az album egyik számát, valamint kifaggattuk a zenekar dobosát, Ürögdi Ábelt (a képen balról a második) és basszusgitárost, Deli Somát (jobbról az első) a kezdetekről, az angol nyelvű szövegekről és a stílus nyújtotta szabadságról. A koncertet a Cseh Tamás Program támogatja. Olvass tovább

Lemezbemutató – Az A38 Hajó Blogja

Bár kétségkívül ez a legismertebb, már-már ikonikus vonulata az életműnek, mégsem állítható minden további nélkül, hogy a Kádár-korban keletkezett dalok pusztán és kizárólag a talajvesztettség dalai volnának. Számos megerősítésként szolgáló mintát, gesztust is fölmutatnak, és ezeket legfőképpen az irodalmi múltból merítik. Az 1981-es Műcsarnok anyaga, az Ady, Petőfi, Rimbaud, Dosztojevszkij stb. személyére írott katartikus helyzetdalok olyan szituációkban örökítik meg hősüket, amelyekben egyetlen pillanatba vagy döntéshelyzetbe sűrűsödnek az adott életpálya egzisztenciális kérdései. Az ő felidézésük által a hamisságtól mentes pátosz is megjeleníthetővé válik, mint amilyen például a dzsidások elől menekülő Petőfi utolsó mozdulata: "Nem, ne, csak így ne. / Hogy nem látja senki. Nem így akarom. / Szembefordulni. / Nem látják, nem tudják, csak dobogás, / hisz nem is látják, / senki sem látja, hogy szembefordulok. / Így szúrnak belém. " (Petőfi halála)Az irodalmi hagyomány azonban egy másik, igen fontos rétegében is megjelenik a daloknak, méghozzá a régi magyar irodalmi nyelvet kopírozó szövegekben.

Ugyanakkor ez a hetvenes évekbeli budapesti pikareszk, ez az elutazás nélküli odüsszeia a remekbe szabott típusok fölsorakoztatásával egyetlen pontba, a Keleti pályaudvar zárt világába képes sűríteni a Kádár-kor minden reményvesztettségét. A pályaudvaron, ahonnan, mint kiderül, nem indulnak vonatok, mindenki ezt a tudást magába temetve múlatja az idejét. "Nyolcvanegy kiló vagyok, színhús" – jelenti ki Vizi Miklós. – "Majdhogynem lemondtam a terveimről, kis híja. Persze halogattam, halogattam, mint ahogy mindenki halogat. És mindenki a halogatásnál rontja el. " A kérdés persze az, hogy adódik-e más stratégia a halogatáson kívül, hiszen amíg halogat az ember, addig van mit elhalasztania: addig élnek a remények is. A Frontátvonulás látomásos, emelt fináléját, mikor is Vizi Miklós működésbe hozza mágikus képességeit, a Keleti pályaudvar homlokzati üvegfalát áttörve megindul a vonat Budapesten keresztül, és ünneplő tömeg özönli el az utcákat ("Éljenek, akik helyettünk is vártak! "), a végső zárlat visszavonja, idézőjelbe teszi, a tévében közvetített ünnepi (tehát hivatalosan jóváhagyott) eseménnyé zülleszti.